شخصیت زن در جوامع مختلف

زندگی زن در میان ملت های عقب مانده قدیم

زندگى زن در امت ها و قبائل وحشى ، از قبیل ساکنین افریقا و استرالیا و جزائر مسکون در اقیانوسیه و امریکاى قدیم و غیر این ها نسبت به زندگى مردان نظیر زندگى حیوانات اهلى بود، آن نظرى که مردان نسبت به حیوانات اهلى داشتند همان نظر را نسبت به زن داشتند، و به زنان با همان دید مى نگریستند.

زندگی زن در میان ملت های متمدن قبل از اسلام

در بین امت های متمدن قبل از اسلام مانند مردم چین و هند و مصر و ایران قدیم نیز زن هیچ گونه استقلال و آزادی نداشته، بلکه در همه شؤون زندگی اش تحت قیمومیت و سرپرستی و ولایت مرد بوده و حق مداخله در هیچ شأنی از شؤون اجتماعی را نداشته است.

در میان این قبایل از زن به عنوان یک انسان متوسط و ضعیف استفاده می کردند،‌انسانی که هیچگونه حقی نداشت مگر این که به انسان های دیگر در امور زندگی کمک کند.

 شخصیت زن از دیدگاه اسلام

اما دین مبین اسلام در قرآن مجید زیباترین، شیواترین و رساترین تعبیر را در ارتباط و همبستگی وجود زن و مرد دارد:

هن لباس لکم و انتم لباس لهن(آنها همانند لباس برای شما هستند و شما همانند لباس برای آنها هستید.)

همانگونه که لباس برای پوشش و زینت و مایه عفاف است زن و مرد برای همدیگر نیز چنین نقشی دارند و هیچ یک از آن دو بر دیگری برتری ندارد.

 

در آیه 13 سوره حجرات نیز ملاک برتری را چنین معرفی می نماید:

 

یَأَیهَا النَّاس إِنَّا خَلَقْنَکم مِّن ذَکَرٍ وَ أُنثى وَ جَعَلْنَکمْ شعُوباً وَ قَبَائلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُم(اى مردم ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما را تیره هایى بزرگ و تیره هایى کوچک قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید نه این که به یکدیگر فخر کنید و فخر و کرامت نزد خدا تنها به تقوى است و گرامى ترین شما باتقوى ترین شما است.)

تفسیر برخی مفسرین در مورد این آیه این است که اگر شما بخواهید روی بدن فخر کنید هم مرد از یک مرد و یک زن خلق شده و هم زن از یک مرد و یک زن بوجود آمده است نه خلقت مرد بالاتر از خلقت زن است و نه بر عکس.

نظرات 7 + ارسال نظر
نگین توکل جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:36 ب.ظ

خانم قصری وب سایتتون عالی بود عالی تر شده.خیییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی دلم براتون تنگ شده خیلی دوست دارم دوباره سر کلاستون بشینم و خییییلی دوست دارم ببینمتون.خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی دوستون دارم امیدوارم همیشه خوشحال باشین!

هدی شنبه 20 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:41 ب.ظ http://www.raha0575.blogfa.cim

سلام خانم قصری.ممنون بابت نمره دادنتون.امروزکارنامه گرفتم ومتاسفانه شماتومدرسه نودید.دوست داشتم ببینمتون که ازتون تشکرکنم .ازنمرات علوم اجتماعیم خیلی راضی هستم.مرررررررررررررررررررررررسی.خیلی دوستتون دارم

آسمان شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:45 ب.ظ

خانم قصری سلام.خیلی دلم براتون تنگ شده.لطفا توی وبلاگتون از خودتون هم حرف بزنید.راستی توی کدوم مدرسه افتادید؟

فاطمه وفایی نسب شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:54 ب.ظ

باسلام خدمت شما دبیر بسیار خوب امیدوارم هرکجاکه هستید سلامت باشی می خواستم به خاطر زحمهت بی پایانتان از شما تشکر وقدردانی کنم

مونس مری زاده کلاس سوم2 پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:37 ب.ظ http://ghasrishad.blogsky.com

سلااام بهترین خانمم..سخنی ازمن به دوما:حرومتون که معلممونو بردینخانم قصری هرکی بیادجای مهربونیاتونونمیگیرهدوستتون دارم یه دنیابای بای

زهراموحد جمعه 15 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 02:15 ب.ظ http://sweetlive2.blogfa.com

سسسسسسسسللام به خانم گلم عشقم
ممنونم که تعریفمو جلوی بابام دادین به منم سربزنید

زهرا سه‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:36 ق.ظ

سلام به معلم خوبمون . خانم قصری از مطالب خوبتون لذت بردم . خیلی قشنگ بودن.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد